מרחבי למידה הם הדבר החדש והמלהיב של מערכת החינוך. מרחבי הלמידה יוצאים מהכיתה ועוברים למסדרון. מעצבת הפנים עידית אבו במספר פרויקטים יוצאי דופן של מסדרונות בית ספר שיצאו מחוץ לקופסא.
בשנים האחרונות הבינו במערכת החינוך שצריך להתאים את בתי הספר ואת שיטות הלימוד למאה ה-21. אחת השיטות עיצוב מרחבי למידה חדשניים והפיכת בית הספר כולו לסביבת למידה מעוררת מחשבה. מרחבי למידה החלו בכיתות יוצאים למסדרון בית הספר.
ההיסטוריה של בתי הספר זורקת אותנו אל המאה ה 19- המהפכה התעשייתית, אז תפקידה של החברה היה להכשיר את האדם לעשיית מטרות קולקטיביות. ביחס לזה הוגדר המבנה כמייצג את המטרות. דהיינו מבנה המושתתת על כוח מידור ושיטור. למסדרון בית נספר אין שום משמעות של תוכן מלבד פיקוח ושליטה, עת עוברים התלמידים מחדר לחדר במקרה הטוב, או רצים בו ממקום למקום ומשמישים את המסדרון כמסלול ריצה.
הרעיון להגדיר מחדש את מסדרון בית הספר כסביבת עבודה, תופס יותר ויותר תאוצה, במיוחד כאשר אנו מבינים כי השתנותה של הפדגוגיה מהלמידה הפרונטאלית, לקהילות לומדים הנעות במרחב, מצריכה את ארגונו של מרחב בית הספר מחדש והפיכת המרחבים הציבוריים לסביבות למידה פעילות תוך חיבורם לכיתות הלימוד, באופן רעיוני ופיזי כאחד.
בית ספר ענבלים במודעין – מסדרון יחודיי המרחב בין מחבים ציבוריים
בית הספר ענבלים בעיר מודיעין מושתת על עיקרון הלמידה מתוך תנועה ומנהלת בית הספר הבינה כי הלמידה נעשית בכל מקום, בכל רגע וכמובן בכל צורה. חדשנות בחינוך זה לא מונח זר לבית הספר
עיצוב המרחבים הציבוריים כחוויית למידה שלמה ובלתי נפרדת מהישות הכיתתית, לאפשר לתלמידים את ההזדמנות ללמידה חווייתית בכל עת שיבחרו. כדי לייצר שפה אחידה הקושרת בין הרצפה קירות ותקרה הן צופו ב-PVC והפכו ליחידה אחת. המסדרון העצום המחבר בין שני המרחבים, קיבל נוכחות מרשימה גם בנראות וגם במשמעות. בשילוב גרפיקה מיוחדת ברצפה, תומכת בעקרונות הלמידה החל ממתמטיקה ועד לתנועה ונפש. הגרפיקה מעוררת לסקרנות ומעצימה תהליכים שבתנועה.
השפה הצבעונית ברצפה ממשיכה לקירות המרחב, ובמוקדים מסוימים גם לתקרה. מהלך זה מעצים את הרעיון של התהלכות בבועה רעיונית של צבע וצורה. המרחבים הנמצאים בשני קצותיו של המסדרון נוצלו לפונקציות נוספות. מרחבים המאפשרים משחק ורגיעה באמצעות דוכני ממכר, במות ונישות ישיבה.
פינות ישיבה ופנאי בבית ספר חוט השני במודיעין
פינות ישיבה צבעונית שהופכות את מסדרון בית הספר למרחב נעים ומזמין. בבית ספר חוט השני יצרנו מוקדי עניין וסימונם באמצעות סימונים במרחב. מקטעי צבע המתחילים מהרצפה, מטפסים על הקירות ומסתיימים בתקרה. הגדרת טריטוריות, המסמנת מחדש את המסדרון ויוצקת לתוכו ערכים חדשים. ברגע שהמסדרון מקוטע ואינו מהווה מסלול ריצה, הוא מכתיב מן הסתם התנהגות שונה מהמוכרת כריצה במסדרון.
קשת בענן בבית ספר -בית ספר עין ראפה