פחות מ-2 אחוז מתלמידי י"א וי"ב עברו תכנית חינוכית לזוגיות נכונה: כך נחשף בוועדה לאתגרי הצעירים בכנסת. צריכים ללמוד על מערכות יחסים בריאות.
בשנה שעברה הוכשרו במשטרה 26 חוקרי אלימות במשפחה. יו"ר הוועדה רם שפע: יש לנו עוד שנות עבודה רבות כדי לשנות את המציאות וללמד מהי זוגיות טובה ובריאה.
מערכות יחסים אלימות בין צעירים לצעירות הגיעה היום (שלישי) לדיון בוועדה לאתגרי הצעירים בכנסת. יו"ר הוועדה, רם שפע (העבודה) המציאות קשה ויש לנו עדיין כברת-דרך ארוכה לעבור בנושא. יש לנו עוד שנות עבודה רבות כדי לשנות את המציאות. כאיש חינוך – היכולת לשנות עוברת בעיקר במערכת החינוך. רק כך נצליח לתת לנערים ולנערות את הכלים לנהל מערכות יחסים בריאות ונשנה את המציאות גם בעתיד.
סקרלט כהן, מנהלת תחום נוער וצעירים בויצ"ו, סיפרה על תכנית חינוכית לכיתות י'-י"ב לזוגיות ומניעת אלימות בין צעירים. ובנוסף גם אצל נוער בסיכון ובמגזר הדתי, החרדי והדרוזי, כולל בחינוך הלא-פורמלי. עד כה נחשפו לתכנית כ-18 אלף תלמידים.
לטענתה, צוות ההוראה בחינוך הפורמלי והלא-פורמלי לא עבר עד-כה הכשרה לזיהוי אלימות במשפחה. ובנוסף הרצאה חד-פעמית איננה מספיקה ויש ללמד זוגיות לאורך זמן. לדבריה, תכנית "חברות וזוגיות" מופעלת ע"י משרדי הרווחה והחינוך, אך בשנת 2019 למדו בכיתות י"א וי"ב בחינוך הרגיל 252,684 תלמידים ב-1,650 בתי ספר תיכוניים. אך התכנית הופעלה בכ-200 (12%) מכלל התיכונים ב-28 רשויות מקומיות במגזרים הכללי, הערבי והחרדי ונחשפו אליה כ-4,000 מתלמידי י"א וי"ב שהם 1.6% בלבד מתלמידי שכבות אלה.
טל הוכמן, נציגת שדולת הנשים, הדגישה את העובדה כי חינוך לצעירים הוא המועד האחרון להדריך לזוגיות.
לדברי רפ"ק מיטל גרף, קצינת חקירות מין במשטרה, חוקרי האלימות במשפחה עוברים הכשרות ייעודיות, בעלי ניסיון רב, ויצירת "סביבה רכה" מופרדת מתחנת המשטרה להגשת תלונה. חגי ברוש, נציג הרשות לביטחון קהילתי, הדגיש את הצורך בטיפול מניעה לפני הופעת-האלימות, עו"ד מיטל שפירא מהלובי למניעת אלימות מינית, ציינה את הצורך בהדרכת צוות-ההוראה בזיהוי ילדים בסיכון ונערות בקשר זוגי בעייתי וסיפרה על הכשרת 26 חוקרים-משטרתיים בתחומי מין ואלימות במשפחה, בשנה שעברה.
איריס בן יעקב, מרכזת היחידה למיניות במשרד החינוך, סיפרה על יועצות-חינוכיות רבות, העוברות הכשרה בתחום, ותכנית-ניסיונית הפועלת במספר ישובים יחד עם הרווחה והמשטרה – תוך זיהוי תזוזה בעמדות התלמידים. לדבריה, 55% מבתי הספר בישראל קיבלו את הכשרת התכנית לזוגיות-נכונה. ובבתי ספר הדתיים יש דחיה של התכנים ועולה הצורך להכין תכנים מותאמים.
פ"מ, נציגת מועצת התלמידים, שיתפה כי "בגיל 15 הייתי בזוגיות מתעללת מינית ורגשית, ואף אדם לא שם לב לכך למרות הסימנים. המודעות לאלימות מינית ורגשית מאד נמוכה בקרב בני גילנו. האלימות יכולה להיות גם כלכלית, מילולית. תלמידים לא תמיד יודעים אל מי לפנות במקרי אלימות ולא תמיד יש קשר טוב עם אנשי ההוראה בבית הספר".